En waar begin je dan? Een online cursus ‘Creating liquid watercolors and botanical inkts’ van Gina en Miguel. En twee mooie boeken die ik in handen heb gekregen: ‘The Organic Artist’ van Nick Neddo en het ‘Kleurboek’ van Jill de Vries. Ik heb nog bramen in de vriezer van vorig jaar liggen en die vinden we eigenlijk niet zo lekker. Hier kan ik volgens de ‘Organic artist’ en Gina & Miquel inkt van maken. Als ik het zo lees en zie, kun je van elke plant en aarde verf maken, het ene geeft alleen meer kleurstoffen af dan het anderen. De kleur beïnvloed je door de ph waarde te veranderen. Beitmiddelen en bindmiddelen. Een heerlijk experiment waarin ik me meteen thuis voel. Zoiets van scheikunde proefjes vroeger op school, en nu in mijn eigen verflab. Zoetige geuren en aardgeuren nestelen zich in mijn atelier. Mijn ramen goed open om te ventileren. Ik probeer alles zo goed mogelijk te registreren in mijn experimentenboek. Mooie kleuren. Roze en paars. En ook hoelang blijven de kleuren zo? De kleuren van veel plantaardige inkten vervliegen in (zon)licht. En hoe erg is dat?
Bramen inkt maken. geïnspireerd op ‘The Organic Artist’.
Bramen, liefst ingevroren laten ontdooien, dan barst het vlies en komt het sap vrij. Even laten koken en pletten. Filteren. Het sap in tweeën splitsen. Een deel azijn, fixeert de kleur, toevoegen en dan zout voor de conservering. Het tweede deel citroenzuur toevoegen met zout. Je zult zien dat je twee verschillende kleuren krijgt. Zoals op de afbeelding. Bijzonder toch!!
In potjes en uit het licht bewaren.
Ongeveer op 120 ml sap 1 tl azijn en 1 tl zout.
Een plank met acryl verf berg ik op. Ik heb nog wat vergeten potjes met pigmenten ingepakt. Deze pak ik uit en krijgen een plek op de plank. Ik ben benieuwd wat ik met deze pigmenten kan en wat voor pigmenten het zijn. Ik heb ze ooit bij Verfmolen de kat gekocht, dus kan ik de oorsprong redelijk goed terug vinden. De meeste pigment zijn aarde pigmenten, gevonden in Frankrijk en Italië. Blauw is duidelijk synthetisch. Blauw is een moeilijke kleur om natuurlijk te krijgen. Van de indigo plant of uit mineralen gesteente kunnen pigmenten gewonnen worden. Blauwe verf was er vroeger ook niet en is later in de handel meegekomen van ver. Dit kun je terug zien in schilderijen van vroeger. Blauw was ook kostbaar en kon niet iedereen betalen.
Van alle pigmenten die ik in huis heb maak ik een havermelkdopje aquarelverf. Ook van de aarde die we uit Frankrijk bij het Dierenparadijs hebben meegenomen en krijt uit Denemarken, gevonden op vakantie van vorig jaar.
Aquarelverf maken. Geïnspireerd uit het ‘Kleurboek’.
1 tl Pigment, 1 tl Arabische gom (vloeibaar), 2 drup kruidnagelolie, 1/3 tl plantaardige glycerine, soms drup honing.
Het is vooral doen en voelen hoe de structuur onder je steen of spatel is. Meer of minder Arabische gom en glycerine toevoegen. Wel of niet een druppel honing. En hoe droogt het op?
Het is bijzonder hoe elk pigment anders reageert op de bindmiddelen. Dezelfde hoeveelheid heeft meer of minder bindmiddel nodig om een goede pasta te krijgen. De ene blijft wat droog en de andere stroperig. Goed om alles te registreren, zodat je weet wat je hebt gedaan en het de volgende keer hetzelfde kan doen of juist wat anders. Prachtige kleuren deze aardkleuren!! En hoe fijn is het om ze te gebruiken, helemaal zelf gemaakt en helemaal natuurlijk!!
Trots ook op mijn home made houten palet, gemaakt van resthout en havermelk dopjes.
Werkt heel fijn zo!